5 saker du bör göra för din psykiska hälsa

Samarbete medwake me up

Livet är ett hav av upp- och nergångar och det kan vara bra att landa just där när det kommer till psykisk hälsa – att livet inte är perfekt hela tiden. Kanske till och med komma till insikten att livet ofta bara känns perfekt några få stunder, och att det är helt okej. Men det behöver inte innebära att det ska kännas tufft resten av tiden.

Tillsammans med företaget Wake Me Up har vi tagit fram en lista på några enkla saker som du kan göra för din psykiska hälsa, för att alla förtjänar att må bra.

Wake Me Up är en ideell förening som vill hjälpa unga att må bra. Oavsett om man känner att livet är just tufft, eller om det känns ganska bra, så finns dom till hands för att guida, peppa och hjälpa till genom livets utmaningar. Wake me up arbetar med WHO:s definition av psykisk hälsa som utgångspunkt, där man anser att en god psykisk hälsa uppnås när en människa lever meningsfullt och kan klara av de utmaningar som livet ger en.

1. Lär känna dina styrkor

I ett samhälle där vi hela tiden exponeras för andras succéer är det lätt att jämföra, och kanske börja tänka negativa tankar om sig själv och sina kunskaper. Ställ dig istället frågan – vad tycker jag om med mig själv och vilka är mina styrkor? När du benar ut vad du faktiskt tycker om med dig själv och vad du är duktig på så blir det enklare att välja väg i livet. Dessutom mår du bättre när du fokuserar på dina bra egenskaper! Och kan dessutom lista ut vad du vill och behöver jobba på som du inte är lika nöjd med. Men kom ihåg – ingen är perfekt och det är ingenting att sträva efter heller. Det du kan göra är att ha visionen om att vara den bästa versionen av dig själv.

2. Gör det din själ behöver för att må bra

Kanske hamnar du ofta i situationer då du dras med i beteenden som andra har? Allt ifrån “dåliga” beteenden eller kanske bara en vana, som att spela fotboll för att din bästa kompis gör det. Fundera på vad du mår riktigt bra av att göra, vad som får dig att känna att tiden flyger iväg för att du har så roligt eller blir så fokuserad, och på hur du känner dig återhämtad. Det är en utav nycklarna till ett långsiktigt välmående. Det betyder inte att dessa saker kan ta emot ibland, för oftast är det sådant som får oss att växa som människor som tar emot allra mest att utföra. Ingen har sagt att det är lätt.

3. Prata med en coach

Känslan av att vara en del av ett sammanhang är viktig, likaså att bli hörd och få möjligheten att prata om sina tankar och känslor. Kanske behöver du få utlopp för just det? Då kan det vara skönt att ventilera med en coach! Hos Wake Me Up kan du som är mellan 16-22 år få prata med en professionell coach, som kan vägleda dig i dina tankar och beslut, peppa dig och bidra med energi och mod. Dessutom kan du göra det helt kostnadsfritt. Ett stort och viktigt steg på vägen mot psykisk hälsa!

4. Var snäll mot dig själv

Att ställa höga krav på sig själv och sina prestationer är en fälla som vi alla fastnar i till och från. Var snäll! Fundera på varför det är så viktigt för dig? Och vad händer om du släpper lite på garden? Kanske inser du att något som har känts livsviktigt faktiskt inte spelar så stor roll nu som det gjorde förr. Livet förändras och vi människor lika så.

5. Våga drömma

“Det där kan inte jag”. “Jag kommer aldrig bli lika framgångsrik som hen”. “Hur skulle jag kunna klara av det?”.

Nu är det dags att slopa ALLA negativa tankar om vad du klarar av och inte. Faktum är att vad du än bestämmer dig för så kan du klara av det – men det kommer helt enkelt inte att ske över en natt. Att bestiga ett berg kanske du inte klarar idag om du aldrig har gjort det tidigare. Men om du övar under en tid och förbereder dig väl, när är det då rimligt att du klarar av det? Det är dessa banor du ska tänka i. Du KAN om du bestämmer dig och vill tillräckligt mycket. Så våga drömma! Om du behöver lite hjälp på traven rekommenderar jag den här artikeln med konkreta övningar som du kan göra för att skapa det liv du vill leva.

*