Linn Herbertsson som grundat Organista om hur man startar eget – på egen hand

Bild: Camilla Åstrand

[su_note note_color=”#ffffff” text_color=”#210000″]

Ålder: 33 år
Familj: Sambon Mattias och hunden Charlie
Titel: Grundare av Organista
Instagramkonto: @linnherbertsson
Favoritapp i telefonen: Instagram och Shopify

[/su_note]

Känner ni till Marie Kondo? Hela världens städ-guru som i allt ifrån böcker till Netflix-program guidar oss i hur vi städar våra hem – och liv – på bästa möjliga sätt. När jag tänker på Linn så tänker jag på ett svenskt svar av Marie Kondo. Linn är en Organista verifierad. Hon går igång på sortering och tackar inte nej till att djupdyka ner i någons lådor. Därför är det inte helt otippat att hon driver just varumärket Organista som erbjuder olika produkter inom organisering.

Men att starta bolag från scratch (på egen hand!) är inte lätt. Det kräver en hög tro på sig själv och sin produkt – för att inte tala om en ännu högre dos av passion för det man gör. Linn har gjort den resan jag tror att många därute drömmer om – att starta upp ett eget företag utifrån en idé man verkligen tror på. Så därför har jag frågat ut henne om just den resan – och varför just organisering ligger henne så varmt om hjärtat.

https://www.instagram.com/p/CAKEJ6FlxT0/

Hej Linn! Vem är du?

Jag kommer från Skåne från början men har bott i Stockholm i över tio år. Jag är utbildad Civilekonom, har jobbat som influencer i 12 år och för 1,5 år sedan startade jag mitt företag Organista, så nu driver jag min e-handel på heltid. I övrigt så tror jag att de flesta skulle beskriva mig som en positiv typ, haha!

Du och jag har delat kontor sen 2016. För några år sedan när vi satt på kontoret började du prata om en dröm du hade. Kan du berätta om den drömmen – som idag är verklighet?

Ja, precis! Jag har altid älskat organisering och min första tanke en gång i tiden var att arbeta som konsult för att styra upp samt organisera andra människors liv och prylar. Jag insåg snabbt att min tid inte skulle räcka till och då kom jag på att jag borde göra riktigt fina organiseringsprodukter som kunde underlätta andras liv istället. Det var så idén till Organista föddes!

Jag tycker i och för sig att du borde göra en sidobusiness av din första idé för herregud så uppskattad tjänst det hade varit för många! Har du några konkreta tips på hur man gör drömmar till verklighet?

Just do it! Haha! Nej skämtåsido, jag tror på förberedelser, så kanske snarare ”dream, plan, do”. Och ingenting kommer gratis, så jobba hårt och sikta högt.

Du har byggt Organista själv från grunden. Vad har varit svårast i den resan?

Oj, bra fråga! Att starta ett företag från grunden kräver otroligt mycket tid så det skulle jag säga har varit det svåraste. Att få tiden att räcka till, till allting jag vill göra med mitt företag. Jag har fått välja bort mycket – fritid, hobbys och min blogg som jag jobbade med i flera år. Det har varit tuffa beslut men jag tänker att allting jag gör nu kommer vara värt det. Att driva Organista är utan tvekan det roligaste jag har gjort hittills i min karriär!

Vad tror du att det finns för fördelar respektive nackdelar med att bygga bolag själv kontra med någon annan?

Fördel: att slippa kompromissa. Jag har gått in som en mindre delägare i andra företag och jag som älskar att jobba mycket märkte snabbt att alla inte gör det. Så det var viktigt för mig att starta Organista själv men jag håller hela tiden ögonen öppna efter någon som kan bli min högra hand.
Nackdel: Att jag inte har haft någon att bolla och ta svåra beslut med. Jag tror att mycket magi uppstår när två människor ser på saker olika. Så jag har försökt bolla med vänner och har byggt ett stort nätverk med andra kvinnor som driver start-ups. Vi hjälper varandra och dessa nätverk tar jag mycket hjälp av när det behövs.

Vilket leder mig in på något jag är nyfiken på, nämligen hur du ser på systerskapet utifrån ditt perspektiv som kvinnlig entreprenör?

Jag tycker att systerskapet är helt otroligt! Jag har tagit mycket intiativ till att dela med mig av mitt företag, vad jag har lärt mig att man ska göra och inte och har märkt att när jag gör det så möter andra kvinnliga entreprenörer mig med samma transparens. Jag har fått så otroligt mycket hjälp av kvinnor i min närhet och hade aldrig varit där jag är idag om det inte vore för dem!

Berätta om Organista som varumärke! Hur kom du på idén med just resekuber och förpackningar? Vem är en Organista?

Jag brukade alltid organisera min resväska med gamla necessärer och överblivna påsar. Eftersom jag älskar att ha ordning och reda samtidigt som jag vill att det ska se snyggt ut så tänkte jag att jag inte borde vara ensam om det. När vi lanserade valde jag därför att nischa mitt sortiment mot organiseringsprodukter för resväskor. Det saknades på marknaden och var något jag själv verkligen ville ha. Jag kommer hela tiden på nya produktidéer och planen är att ständigt utöka vårt sortiment till garderoben, hemmet, kontoret osv. Och för mig kan alla vara en Organista! Många av våra bästa kunder är personer som vanligtvis är ganska stökiga. De brukar höra av sig och berätta hur våra produkter har förändrat deras liv vilket ju känns helt fantastiskt.

Om du fick ge några tips till den som vill starta sitt egna varumärke men inte vet var hen ska börja – vad skulle du ge för tips då?

Jag är väldigt praktisk av mig, så det första jag skulle göra är att se om produkten redan finns på marknaden och om du i så fall tror att du kan göra den bättre. Börja skissa på din företagsidé samtidigt som du registrerar ett varumärke samt en domän. Börja alltid i den änden för det är jättesvårt att hitta namn och domäner idag som inte redan är upptagna. Ryck i alla kontakter du har, samla så mycket information du bara kan, läs på och börja sen ta fram dina prototyper. Produktutveckling tar alltid mycket längre tid än vad man har tänkt så börja gärna igår, hehe.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Att jag kan inspirera andra människor och lösa deras problem med våra produkter. Och att jag varje dag får göra så olika saker! Jag driver för tillfället Organista på egen hand och får alltså ägna mig åt allt från produktutveckling till design, sociala medier, logistik, annonsering… det är väldigt varierat och jag älskar det.

Sist men inte minst – du är ju lite av Sveriges svar på Marie Kondo. Hur organiserar jag mitt liv på bästa sätt? Kan du ge mig några lifehacks inom organisering?

Börja med att göra dig av med saker du inte använder! Det blir lättare att organisera efter en utrensning och när allt sedan har sin plats så kommer det dessutom bli mycket lättare att hålla ordning. Jag rensar, skänker, säljer och ger bort saker ett par gånger om året och känner mig alltid lite mer fri efteråt! Och för att göra det tydligt kommer här en lista:

1. Rensa ut, skänk, sälj, ge bort!
2. Gör upp en plan där du bestämmer vad du ska gå genom och när, låt det ta tid!
3. Kategorisera det du har kvar efter din utrensning.
4. Se till att frigöra utrymme och att var sak har sin plats.
5. Vik gärna kläder, lakan, handdukar och annat ståendes (KonMari) så att du ser precis vad du har.
6. Städa och rensa sedan ut med jämna mellanrum för att det inte ska bli ett så stort projekt varje gång.
7. Njut!

*

Vill du läsa fler Learn from the expert-intervjuer? Klicka här!