[su_note note_color=”#ffffff” text_color=”#210000″]
Namn: Liza Eriksson
Ålder: 21 år
Gör: Driver egna företaget RedLocker tillsammans med Clara Lidman
Instagram: @redlocker / @lizaerikssons
[/su_note]
Jag minns så väl första gången jag hörde om RedLocker – två unga tjejer som fick stor uppmärksamhet i media efter att dem gjort succé i Draknästet med en så viktig fråga. Jag kommer ihåg hur imponerad jag blev över dessa unga entreprenörer med en idé som kändes både ny och banbrytande. När vi på FORNI bollade kvinnliga entreprenörer att intervjua i den här artikelserien, kom vi direkt att tänka på Liza, Clara och deras företag RedLocker. Därför blev jag otroligt glad när jag fick svar från Liza, som ville vara med på en intervju och berätta om resan och processen, det roligaste och det mest kämpiga med att starta ett eget företag.
Hej Liza! Du är en av grundarna till RedLocker. Vad gör RedLocker?
Precis! Vi jobbar med en väldig viktig jämställdhets- och arbetsmiljöfråga som handlar om att tillgängliggöra mensskydd på främst arbetsplatser och skolor. Men också på andra verksamheter som på hotell, restauranger, gym och caféer. Vi ser vårt arbete som två delar – den ena är att vi förmedlar en fysisk och konkret lösning på hur verksamheter kan erbjuda just gratis mensskydd till många människor. Men den andra delen är minst lika viktig. Den handlar om att implementera en form av beteendeförändring i hur vi människor ser på behovet av mensskydd. Historiskt sett förväntats det ju att vi kvinnor ska lösa det på egen hand.
Och visst började det hela som ett UF-företag, berätta!
Ja, och det är en stor del av vår historia. Det känns helt galet att säga idag, eftersom vår resa gick så extremt snabbt därefter. Men jag och Clara Lidman grundade RedLocker 2018 som ett UF-företag. Vi drev det helt enkelt som ett skolprojekt, där vi inte sålde någonting utan jobbade med produktutveckling och försökte förstå om det fanns en marknad. Målet var då att snarare göra en förbättring på vår egen gymnasieskola, för nästkommande generation. Vi började leka med sociala medier, gå på en hel del events och mässor. Och det var först då vi förstod hur stort det potentiellt kunde bli. Vi kom bland annat i kontakt med välkända profiler som Lovisa Wallin, Penny Parnevik och Clara Henry som delade vårt innehåll och vår idé. Det, i sin tur, bidrog till att RedLocker fick spridning, och därefter bekräftades behovet och då förstod vi att vår produkt verkligen behövs.
Grundarna Liza Eriksson och Clara Lidman.
Hur började er resa tillsammans? Finns det några för- och nackdelar att jobba tillsammans med en vän?
Vi hade faktiskt aldrig träffats innan och var dom ända som inte kände någon särskilt bra på den här ung och företagsamhets-kursen. Det blev att läraren föste ihop oss, ”ni två kan väl vara med varandra”. Och jag tror att faktumet att vi inte var bästisar sedan innan har varit en enorm styrka. Vi har haft en så hög lojalitet till varandra av den anledningen. Oavsett hur trött man har varit. så har man dragit sitt strå till stacken. Vi är dessutom helt olika – men jobbar så extremt bra ihop. Våra medarbetare brukar skämta om att vi är som dag och natt, haha. Clara är ett geni, hon är otroligt duktig på siffror och affärsutveckling. Jag är mer kreativt lagd, älskar bild och form och att lära känna nya människor.
Jag tror att de flesta suttit där någon gång, utan mensskydd och aningen frustrerad – men hur kom ni på idén?
Bra fråga! Jag personligen drivs väldigt mycket av jämställdhet- och kvinnofrågor i stort, vilket har gjort mig till en person som ifrågasatt ganska mycket. Jag vet hur jag redan i grundskolan – när man satt där på toaletten och la papper i trosan och skulle förväntas köra på som vanligt, reagerade. Bara tanken på att tjejer som går i 7-8:an ska gå runt med papper i byxan minst en gång i månaden känns varken värdigt, hygieniskt eller schysst. Och det var från dessa känslor som idén delvis kom till.
Hur gick det till när ni gick från UF-företag till företag?
Det var aldrig så att vi satte oss ned och pratade ordentligt om det, utan vi bara körde på. Efter studenten var det en övergångstid där vi båda hade en heltidstjänst på varsina jobb. Så vi satt med RedLocker vid sidan av, i ungefär ett år. Någon tid därefter hade vi satt alla grundstrukturer och valde att ta steget och säga upp oss för att satsa helhjärtat på det här. Men det var en kämpig period med sena kvällar och nätter hemma i lägenheten, där vi vred och vände på budgetar, innan vi hamnade där vi är nu. Tillslut flyttade vi in till en av våra första kunder faktiskt, Kontoret Nybroviken i Stockholm som har ett kontorslandskap. Men nu ska vi snart flytta igen, eftersom vi växer.
Bild: RedLocker
Förra året var ni med i Draknästet och gjorde succé. Berätta om den upplevelsen!
Ja haha, det är en jättestor händelse för oss. Vi var supernervösa innan. Det har gett oss en väldig skjuts i varumärkesmedvetenheten skulle jag säga. Sen är det fantastiskt roligt att få jobba med så kompetenta människor! Vi fick med oss alla drakar och fick mer kapital än vad vi hade sökt för – ett utfall som vi aldrig hade räknat med. Vi var mer förberedda på worst case scenario – hur vi skulle reagera och vad vi skulle säga i synk efteråt. Inte för att vi inte trodde på vår idé, utan för att man av någon dum anledning alltid tänker det värsta. Men det slutade i att vi blev det enda bolaget som fick in alla drakar, något vi själva aldrig sett tidigare. Draknästet är en sån grej man aldrig glömmer.
Vad var det första ni gjorde efteråt, hur firade ni?
Vi hade med oss en stor vägg som stod bakom oss i Draknästet, så Claras mamma kom och hämtade oss med en hästtransport för att kunna köra hem väggen till kontoret. Hon stod utanför med en prosecco och två champagneglas och väntade. Hon visste inte hur det hade gått och vi tänkte först hålla masken och lura henne att det gått dåligt. Men det gick inte att hålla tillbaka. Det var en sån euforisk känsla, helt galet! Vi åkte till kontoret, jag och Clara gick och köpte sushi och drack champagne. Sen landade vi mest i hela grejen, ringde runt till samarbetspartners och sådär. Vi firandet ordentligt någon vecka senare.
Hur mycket spelar jämställdhetsfrågan och samhället in i det här – tror du det hade gått lika bra med den här affärsidén några år tidigare?
Jättesvårt att svara på men jag tror tyvärr inte det. Jag tror att det ligger i tid med jämställdhetsfrågan idag och att människor är redo för den här typen av beteendeförändring (inte alla, men många). Om man bara ser tillbaka för några år sedan, så tyckte många att personer som stod upp för kvinnorättigheter var till mestadels skrikiga tjejer som bara ville göra sig hörda eller demonstrera. Men frågar du mig, har de rösterna varit livsviktiga och jag är så tacksam. För dom människorna, inklusive jag själv, har banat vägen för hur vi ser på delar av jämställdhetsfrågor idag!
Berätta om er produkt och hur den fungerar!
Ja, RedLocker är en röd automat som tillhandahåller gratis mensskydd. Hjärtat i vår produkt och vad som delvis är unikt med vår automat är att den har en inbyggd låsfunktion. Den fungerar som så att när man klickat på knappen framtill så kommer det ut en tampong. Sen låser sig automaten ett tag innan nästa utmatning är möjlig. Just för att mensskydden ska räcka till alla och aldrig stå tom, men också för att det är en förutsättning för att verksamheter ska kunna erbjuda mensskydd gratis.
Vi har olika typer av abonnemang. Verksamheten hyr våra automater och vi förser dom kontinuerligt med förbrukning. Vi erbjuder ett basic eller standard paket och skräddarsyr även andra upplägg. Och ni som följer oss kommer få se flera nya produkter under året!
Automaten är också röd av en anledning. Just på grund av hur tabubelagt allt kring mens är. På reklam är mensblodet alltid blått eller genomskinligt, varför då egentligen? Vi tror på idén att lyfta upp mensskydd i en toalettmiljö, att alla får se det i sin vardag och att någonstans bidrar till mindre tabu. Många företag har unisex toaletter och hur ofta ser män mensskydd egentligen? Vi tror på att visa upp mensskydden för vad det är.
Bild: RedLocker
Vad har överraskat dig mest med att driva eget företag?
Hur hårt jobb det är, skulle jag nog säga. Jag tycker att man poättrerar entreprenörer och entreprenörskap på ett ibland förskönat sätt. Iallafall ur ett historiskt perspektiv. Man lyfter gärna dom som är unicorns och redan har lyckats. Jag hade velat se mer av folk och företagande i processen, innan den där medvinden kommer.
Finns det något du hade velat göra annorlunda – om du fick åka tillbaka i tiden?
Nej, jag tror inte det finns något jag hade velat göra annorlunda. Jag tror det är viktigt att ha med sig, vilket också är klyschigt, men dom misstagen man gör – drar man verkligen lärdom från. Det är när vi har gjort ”fel”, som vi kunnat reflektera och snarare hitta rätt och växa av det. Sen är inte jag en person som tittar tillbaka så mycket och reflekterar och ångrar saker. Jag är lite mer sådär jaja, haha, och fokuserar framåt.
Vad skulle du säga är det värsta och bästa med att driva eget?
Värsta: Man måste göra mycket uppoffringar för att mäkta med jobbet. Man behöver prioritera och känslan av att inte alltid vara till lags för vänner, familj, sambo, kunder och partners. Någonting blir ofta lidande och det är en känsla man måste lära sig leva med. Men det skulle jag säga är det värsta.
Bästa: Att få träffa så mycket människor, skapa nätverk och arbeta med en fråga som känns viktig för mig. Vilket är så fantastiskt roligt!
Vad tänker du själv om att vara en av grundarna till ett företag som kan hjälpa så många kvinnor på det här sättet?
Ja haha, ibland hamnar man i situationer då man får nypa sig själv i armen lite. Att här står jag på Ikea bredvid vår produkt! Men i vardagen så tänker jag inget på det, jag kör på så kommer dom där stunderna till en ibland.
3 tips till den som vill starta eget:
- Var noga med avtal. Det kanske låter tråkigt men det är otroligt viktigt för att undvika konflikter. Stora som små, och något jag tidigare inte har hört någon tipsa om när det gäller företagande. Något jag önskar vi hade haft med oss mer från start.
- Nätverka, nätverka, nätverka! Det är A och O. Någon du inte ser kopplingen till just nu – kan vara precis den du söker senare.
- Våga utmana din comfortzone. Hitta situationer där du får puls, handsvett och känner nervositet. För när du gör det – då sker personlig utveckling och det är det som skapar inspiration. Och inspiration skapar bra ideér och bra ideér skapar företag.
Ett bonustips:
- Inspiration och kreativitet är en färskvara. Är du inspirerad så skriv ner. Konkretisera direkt. Tänk inte det där gör jag imorgon. När idéerna kommer så kör. Dom kommer inte när du sitter på ett fik och tänker att du SKA vara kreativ. Så få ner det direkt innan du går vidare med dagen så kommer du tacka dig själv sen.
*
Missade du förra månadens ”Så startade jag mitt företag?” Klicka här!