Det nya coronaviruset: tänk på det här

Bildkälla: Pinterest

Vid årsskiftet fantiserade jag mycket om våren, solsken och varmare temperaturer. Glada dagar på kontoret med vårt härliga team, fikadejter med vänner på stan och shopping i vårsolen. Aldrig hade jag kunnat ana att min sista månad på jobbet innan bebis skulle innebära att jobba hemifrån, distansera mig socialt och åka runt på jakt efter en endaste liten rulle toalettpapper (ni som bunkrar – tänk på oss gravida som kissar stup i kvarten!).

Ja, vi kan väl konstatera att mars 2020 har bjudit på en verklighet långt från den vi är vana vid. Utbrottet av coronaviruset Covid-19 har spridit sig över hela världen och i Sverige har vi på bara några veckor fått erfara tomma hyllor i butikerna, få människor i rörelse och en märklig stämning som infunnit sig i vardagen. I dessa tider är det viktigare än någonsin att reflektera över sina handlingar, därför har jag listat sex saker du kan tänka på i corona-tider.

1. Tvätta händerna

I förra veckans Forni Favorites skrev Louise om vikten av att tvätta händerna i 30 sekunder. Det är tvål och vatten som gäller och om du behöver ett knep för att göra det ordentligt så rekommenderar vi att du sjunger “Vill ha dej” eller varför inte “Blinka Lilla Stjärna” under tiden. Se också till att använda handsprit så mycket som möjligt, för att avlägsna eventuella bakterier.

Om handspriten är slut i dina lokala butiker kan du passa på att göra din egen – Expressen har lagt upp en guide HÄR.

2. Få inte panik

Det är okej att känna oro eller till och med rädsla över situationen som uppstått, men få inte panik – det är nämligen inte bara coronaviruset som är smittsamt. Panik sprider sig lika snabbt, så försök att slappna av och lyssna på offentliga rekommendationer.

3. Ta socialt avstånd

Vad forskare vet idag så sprids coronaviruset genom hosta och nysningar, alltså droppspridning. får man det på händerna och sedan vidrör ansiktet så kan man få viruset. Även om man inte fått smittan så är det många som uppmanas att arbeta hemifrån och begränsa vart man vistas. Det betyder inte att vi sitter i karantän, snarare att vi ska tänka över hur och vart vi tillbringar vår tid. Att hålla sig i hemmet hjälper, då sprids smittan inte lika snabbt vilket leder till att vi snabbare kan få smittspridningen under kontroll.

Att ha förkylningssymtom betyder inte att du blivit smittad av just Covid-19, men du uppmanas att stanna hemma och inte träffa äldre personer eller personer med lågt immunförsvar, då dessa kan drabbas mycket hårdare av sjukdomen.

4. Håll koll på de nyhetskanaler du litar på

Det sprids mycket information om coronaviruset i väldigt snabb takt. Var noggrann med vilken information du tar in och vilken du bör ta med en nypa salt. Jag själv föredrar att hålla mig uppdaterad via 1177 och Folkhälsomyndigheten.

Vill du veta mer om Sveriges beredskap inför en pandemi så har Folkhälsomyndigheten information om detta HÄR.

5. Boosta ditt immunförsvar

Jag skrev en artikel om hur du ökar ditt immunförsvar och insåg att det faktiskt är busenkelt. Även om du är i närkontakt med smittan så är det faktiskt inte säkert att du blir smittad. Immunförsvaret påverkas negativt om du har en sjukdom, stressar eller röker – men du kan också boosta det genom din kost, motion och vila!

Klicka här om du vill skydda dig mot virus!

6. Sysselsätt dig i hemmet

Att ta socialt avstånd kan för många av oss känna lite som ett virus i sig själv. Vad gör man när man inte bör vistas i större folksamlingar och helst ska hålla sig inomhus? Linda har listat 17 aktiviteter som du kan börja bocka av redan nu, tills denna pandemi är över. Känslan när man bockar av saker som att tvätta fönster på to do listan är ändå rätt härlig!

Läs artikeln här!

7. Stöd dina lokala butiker

Många företag har redan drabbats hårt av detta. Så hjälp dina lokala butiker så gott du kan om du är frisk! Det är dessutom bra för oss som arbetar hemifrån att komma ut och få frisk luft och lite motion – två flugor i en smäll.

Att stötta resebolag och hotell kanske inte är högst aktuellt just nu, men du kan stötta företagen genom att fortsätta handla som vanligt! Vi kan ju faktiskt klicka hem både vårkläder, inredning och matvaror.

8. Välj dina tillfällen

Även om vi vill uppmuntra till att stödja dina lokala butiker (utan att bunkra!) så vill vi också slå ett slag för veckohandling. Vi behöver alla äta mat, så ta tillfället i akt att börja veckohandla om du inte redan gör det. Desto mer sällan du behöver uppsöka butiker – desto mindre smittspridning. Skriv en inköpslista och planera din handling. Behöver du inspiration till all mat som ska lagas? Spana in vår receptbank!