SHOPPA ARTIKEL

Vi har pratat med Womensync om ett liv synkat till menscykeln

Att anpassa vardagen efter sin menscykel känns precis som det nytänk vi behöver uppmärksamma. Varför skulle man inte anpassa livet efter menscykeln, egentligen? Att ha en dag fullspäckad med möten mitt i sitt värsta PMS är ju som upplagt för katastrof. Och en kväll hemma i soffan när man är om mest extrovert och social känns precis lika förödande.

Tanken av att kunna optimera mitt liv efter min menscykel ger mig den sortens rysningar man får när någon sjunger så vackert att man vill gråta. Att kunna förstå min egen kropp och vad den behöver i olika faser: oavsett om det handlar om social kontakt, kost och näring eller min produktivitet, känns wow. Och det är precis det som Womensync hjälper oss med!

Susanna och Sara har lagt all vaken tid och kraft på att sätta sig in i kvinnohälsa och den kvinnliga biologin. Nu vill de nå ut med denna kunskap för att underlätta livet för oss kvinnor och har precis släppt sin första bok. Women Sync låter oss kliva in i en ny dimension av hälsa där vi kan använda kraftfulla verktyg för att leva ett liv i synk med vår kvinnliga biologi. Och verktygen finns redan – i vår livsstil.

I den här artikeln guidar tjejerna oss genom menscykelns tre faser och hur man kan optimera sig själv utifrån dessa, varje dag. Genom en förståelse för hormonförändringarna och hur de påverkar kroppen så kan man påverka sitt välmående och leva i sin fulla kapacitet. Det spelar ingen roll om man har utmaningar och besvär kopplade till menscykeln eller om man brinner för personlig utveckling och vill förstå sig själv bättre. Häng med!

Hur kan man anpassa livet efter sin cykel?  

Det viktigaste steget är en ökad medvetenhet om den kvinnliga biologin, först då kan alla kvinnor enklare börja anpassa sitt liv efter menscykeln. Vi kvinnor är nämligen cykliska, vilket innebär att våra hormoner förändras enligt en månatlig cykel. Jämför man med männens hormoner så följer de en dygnscykel. Detta gör att det är mer naturligt för dem at äta, träna, sova och känna på liknande sätt varje dag. För oss kvinnor skiftar könshormonerna istället under månadens gång. Därför är det mer naturligt att äta, träna, sova och känna olika beroende på var vi är i vår menscykel.

Vi kvinnor behöver alltså anpassa oss efter cykeln på ett helt annat sätt än männen och därför behöver vi en annan typ av livsstil, som tar hänsyn till våra cykliska förändringar och hur de påverkar oss. Idag är samhället uppbyggt efter männens biologi.

menscykeln

Vilka verktyg behöver man då? 

Verktygen som behövs för att göra detta finns i vår vardag. Det handlar om näring, fysisk aktivitet, återhämtning och miljö.

När vi pratar om näring så handlar det om att synka sin kost till sin menscykel och fasen man är i, just för att man behöver olika näringsämnen i de olika faserna. Genom att stötta kroppen med rätt näring kan man minska mensrelaterade besvär, öka sitt välmående, energi och närvaro.

Vår cykel påverkar också hur vi upplever fysisk aktivitet och hur kroppen känns. Genom att anpassa träningen efter cykeln kan man undvika och minska sina mensrelaterade besvär men man kan också anpassa och optimera sin träning beroende på vilken fas man befinner sig i.

Återhämtning är avgörande för att man ska kunna fungera som man är ämnad att göra. Vilken typ och hur mycket återhämtning är individuellt, men beror också på vart man är i sin cykel.

Miljön man befinner sig i och produkterna man använder i sin vardag gör att man utsätts för många olika varianter av kemikalier. Dessa kan ha en påverkan på menscykeln, därför bör man välja giftfria och naturliga alternativ som inte påverkar de egna hormonerna.

menscykeln

FAS ETT

Den första fasen infaller under mensen, alltså från den första mensdagen till den sista mensdagen. Antalet dagar med mens varierar från person till person, samt menscykel till menscykel. Hormonerna är som lägst i börjar av mensen, vilket också speglar hur vi kan känna rent fysiskt och emotionellt i fas ett.

Det är inte ovanligt att man känner sig tröttare än vanligt i början – det är kopplat till de processer som pågår i kroppen i samband med mens. Energin kommer öka allt eftersom dagarna går och i takt med detta (som en effekt av höjt östrogen) kan man få nya idéer och känna ett driv att förverkliga dem. Fas ett kan alltså användas som en perfekt tid att påbörja nya vanor eller projekt!

Tips i fas 1

– Avsätt tid för att ta hand om dig själv i början av fasen
Använd fysisk aktivitet för att minska eventuella symptom och öka ditt välbefinnande
– Använd energin som stiger inom dig till nystart eller att påbörja förändring
– Planera in presentationer, möten och sociala aktiviteter till slutet på fasen för att få ut mest av din kapacitet

menscykeln

FAS TVÅ

Den andra fasen infaller från mensens sista dag fram till ägglossning, som brukar ske runt dag fjorton i en tjugoåtta-dagars cykel. Har man en kortare cykel sker den tidigare och har man en längre cykel sker den senare.

Under den här fasen så ökar östrogenet, som pikar under ägglossningen. Östrogenet gör att man upplever högre energi, känner sig mer social och man kan uppleva en självförtroendeboost. Även hormonet testosteron pikar under slutet av den här fasen, vilket också gör att man kan känna sig extra stark, uthållig och lätt i kroppen. Så med tanke på att kroppen rent biologiskt är inställd på att föröka sig, så är det vanligt att man vill vara nära andra människor rent fysiskt. Det är under den här fasen det fertila fönstret är öppet och man kan bli gravid.

Tips i fas 2

– Utnyttja din fysiska kapacitet genom att utmana dig själv fysiskt
– Våga pusha dig själv utanför din comfortzone, det är nu det känns som enklast
– Använd din höga energi till att vara produktiv. Var en “doer”
– Ta tillfället i akt att socialisera och nätverka när du är som mest utåtriktad
– Planera in en dejt med din partner eller någon du är attraherad av
– Planera in tid för återhämtning för att bibehålla balans på lång sikt

menscykeln

FAS TRE

Den tredje fasen börjar dagen efter ägglossning och det här här hormonerna skiftar som mest. Dessa kan speglas i de fysiska, emotionella och mentala svängningarna som man kan uppleva i den här fasen. Du kan känna att livet leker den ena dagen och vilja kasta cykeln i diket den andra. Känna dig on top of the world och dagen efter känna dig nere. Känner du igen dig? Om du gör det, påminn dig själv om att det bara är dina hormoner. Detta kommer passera.

Det är också nu som man kan uppleva olika PMS-symtom som både kan komma till uttryck fysiskt och emotionellt. Till skillnad från den andra fasen då man kan känna sig mer extrovert så är det nu detta skiftar från det yttre till det inre. Kanske känner man ett större behov att spendera tid själv eller med människor i sin närhet. Därför är det en perfekt tid att ägna sig åt personlig utveckling och aktiviteter som kräver emotionell närvaro, till exempel meditation, skrivande och skapande. Här kan man tendera att vilja djupdyka i detaljer.

Tips fas 3

– En perfekt tid för personlig utveckling. Tillbringa tid för dig själv för att reflektera, läsa eller skriva
Avsätt tid för emotionella lyft. Planera in saker du mår bra av
– Skapa utrymme för fysisk närhet och beröring för att öka känslor av lycka och välbefinnande
– Ta inga omvälvande beslut: avsluta inte relationer, lägg inte ned idéer, projekt och företag, säg inte upp dig från jobbet. Avvakta tills nästa fas och se om känslan håller i sig
– När din livsstil är i synk med menscykeln kommer du uppleva mindre mensrelaterade besvär.

Vad kan man förvänta sig om man börjar leva utefter sin cykel istället för “som man alltid gjort”?

Idag finns det en mall för hur man ska leva. När vi kvinnor lever i den mallen påverkar det hur vi ser på vår kropp, hur vi behandlar den och de livsstilsval som vi gör. Det slutar ofta med att vi inte lyssnar till våra inre signaler och att vi kritiserar oss själva när vi inte fungerar enligt “facit”.

Men när vi börjar lyssna till och anpassa oss efter de cykliska förändringar som våra kroppar går igenom så kan vi plötsligt leva i vår fulla kapacitet – oavsett dag på månaden.

I och med en ökad medvetenhet om den egna kroppen så blir man också expert på den. Med insikten att man försökt leva likadant varje dag så kan den mentala belastningen minska samtidigt som de kritiska och dömande tankarna som kan dyka upp, minskar successivt.

Den ökade medvetenheten och förståelse för kroppen gör att man kan börja jobba med de cykliska förändringarna istället för emot dem! Man kan anpassa livet utifrån förutsättningarna man har i de olika faserna och förebygga de mensrelaterade besvären.

*

Nästa vecka får vi lära oss om Womensync’s näringsbiologi – dessutom bjuder dom på tre smarriga recept för respektive fas.

Womensync bok

Har du någonsin funderat på hur en livsstil formad utifrån den kvinnliga biologin skulle se ut? Vilka fördelar det skulle kunna ha för ditt välmående på ett fysiskt, emotionellt och mentalt plan? Det är precis det Womensync handlar om; att synka din livsstil till menscykeln för att leva i din fulla kapacitet, hela månaden. Vi ger dig verktyg i form av kunskap, inspiration och recept. Allt du behöver för ett liv i synk oavsett om du har mensrelaterade utmaningar eller om du bara är intresserad av att få ut som mest av dig själv, oavsett dag på månaden.
399 kr från Womensync
Köp