SHOPPA ARTIKEL

6 enkla saker du som mamma bör göra för din hälsa

Bild: Unsplash
Artikeln innehåller annonslänkar

Att tänka på sin hälsa när man blir mamma är en av många saker som lätt hamnar i skymundan. Känslan av att inte längre vara huvudpersonen i sitt liv kan vara rätt överväldigande och även om man försöker förbereda sig på livet som förälder, så blir verkligheten kanske inte som man tänkt sig.

Det är okej att känna lite frustration över detta, hur mycket du än älskar ditt barn! För att ställa om livet som du har levt fram till bebis, det går ju inte på en natt. Eller hur? Nej, vi behöver få tid att ställa om, vi behöver få öva. Och vi behöver förmodligen en rejäl dos tålamod.

Så mitt i denna omställning som mamma kanske det känns som en för stor utmaning att hitta rutiner för sin hälsa. I feel you. Vissa saker som man älskar prioriteras bort för ens bebis och så måste det nog bli – till viss del. Men vissa saker bör man göra för att ha både sin hälsa (och förståndet) i behåll.

1. Ta D-vitamin i samband med att du ger din bebis D-droppar

Kanske det enklaste hälsotipset som finns. Och ett otroligt viktigt sådant, speciellt såhär års. Enligt näringsterapeuter så tar oftast D-vitaminen som lagrats i kroppen under sommaren slut strax innan årsskiftet – det påverkar såklart hur mycket man har vistats i solen – men vi behöver fylla på förrådet förr eller senare.

D-vitamin är en av de vitaminer vi inte kan få i oss via kosten utan måste få antingen via sol eller kosttillskott. Att få brist på D-vitamin kan få oss att känna oss extra trötta och svaga. Och som mamma behöver man all kraft man kan få!

Om du ändå passar på att ta D-vitamin så kan jag varmt tipsa om att ta tillskott av magnesium innan du går och lägger dig – magnesium hjälper nämligen alla muskler att slappna av. Kanske kan behövas efter allt vaggande av bebis? Om du vill veta mer om kosttillskott, spana in den här artikeln när vi diskuterar ämnet med en näringsterapeut.

D-vitamin

Vitamin D3 Vegan innehåller en form av D-vitamin som är utvunnen ur lav. Oftast utvinner man D-vitamin från lanolin (fårullsfett). Kapslarna innehåller även ekologisk kokosolja för ett bra upptag av D-vitaminet i kroppen, då det är ett fettlösligt vitamin. D-Vitamin bidrar bland annat till att bibehålla normal benstomme och muskelfunktion, samt till immunsystemets normala funktion. Produkten är registrerad av The Vegan Society.
119 kr från Great Earth
Köp

2. Prioritera din egentid

Något jag lärt mig sedan jag fick barn är att mammans egentid ofta inte blir så prioriterad. Men alla ens intressen försvinner ju inte bara för att man blir förälder! Därför känns det viktigt att påminna sig själv om vad som ger energi och glädje, förutom ens barn varma leende. Vad får dig att ladda batterierna, skratta tills du gråter eller bli varm av lycka i hela kroppen? Se till att ta dig tid för detta så ofta du får möjlighet. Gärna någon gång per vecka men minst en gång i månaden. Om inte DU mår bra, hur ska du då kunna göra allt för din småtting?

3. Gör andningsövningar eller meditera minst fem minuter om dagen

Att ta djupa andetag i vardagen är inte en självklarhet, kanske allra minst för oss mammor. Vi vill ge våra barn all kärlek och uppmärksamhet vi bara kan, samtidigt som vi går på sparlåga och har tusen andra bollar i luften. Inte konstigt att andetagen blir ytliga!

Oavsett vilken typ av bebis du har, så har du tid att djupandas iallafall fem minuter om dagen. Det är kanske till och med det viktigaste du kan göra för ditt välmående, för fördelarna är faktiskt lite som det där mirakelpillret man alltid hoppats hitta.

När du mediterar så ökar du din närvaro och koncentrationsförmåga, sänker dina stressnivåer och får kroppen att hamna i ett återhämtande tillstånd. Så om du har en period med lite sömn så är meditation så nära riktig sömn du kan komma, i vaket tillstånd.

Till och med dina hormoner påverkas: oxytocin, serotonin och melatonin ökar – de hjälper oss att känna lugn, glädje och får oss att sova bättre. Hur bra?

Är du ny inom meditation så har vi skrivit en artikel om hur du kommer igång, den hittar du HÄR. Men för att inte krångla till något: sätt dig ner där du trivs, slut ögonen och andas. Känn andetaget från näsan ner i lungorna och magen. Försök ta så djupa andetag du kan, utan att “överanstränga” detta. Om hjärnan börjar tänka på något annat? Grattis, du är människa! Hitta tillbaka till andetaget och följ det, sen är du på banan (hur många gånger du än svävar iväg). Lycka till!

hälsa mamma
Overnight oats kan vara världens bästa mamma-frukost

4. Ät en näringsrik måltid

Snabba kolhydrater är många mammors bästa vän – men kanske egentligen den sämsta, eftersom snabba kolhydrater i för stora mängder får oss att må sämre. Självklart ska man unna sig ibland! Men let’s face it: den enkla vägen kommer inte ge dig varken den energi eller näring du behöver.

Det finns många budgetvänliga alternativ som både är näringsrika och enkla att laga – så du behöver inte hugga efter rostmackor och snabbnudlar när du väl handlar. Testa istället att göra den här indiska grytan med sötpotatis (du behöver inte göra alla tillbehör, lite ris och sallad räcker gott och väl!). Den ger energi, bra mättnadskänsla, smakar ljuvligt och dessutom håller den i kylen i en vecka: så du kan äta den flera dagar i rad.

Och gröt till frukost är ett annat superalternativ. Här finns tre goda recept på gröt – min favorit är overnight oats som är på bilden ovan: den förbereder du på kvällen när du nattat din bebis. På morgonen är den färdig att ätas, häll bara på lite valfri topping!

5. Dra ner på koffeinet

Är hon galen? Man skulle kunna tro det, för kaffe kan ju vara en mammas bästa vän. Men faktum är att koffein i för stora mängder stressar kroppen, vilket vi såklart inte behöver mer av i våra liv. För visst kan man bli stressad, trots att man är mammaledig. Sprid ut dina koppar kaffe under dagen så håller du en bra energinivå utan att stressa kroppen mer än nödvändigt.

6. Inkludera din bebis i dina aktiviteter

Mängden grejer man vill göra när ens barn sover? Min lista är milslång. Och samtidigt får man höra från alla håll att “du måste sova när bebis sover”. Hur går den ekvationen ihop?

Det gör den inte.

Men allt handlar om att planera och prioritera. Vad kan du göra som din bebis kan vara med på? Självklart inte allt – men förmodligen mer än du tror! Häromdagen drog jag motvilligt fram dammsugaren när min dotter satt i sin babysitter. Jag orkade liksom inte se en dammtuss till. Men till min förvåning så tittade hon bara nyfiket på mig och skrattade medan gjorde en massa flamsiga miner med dammsugaren i högsta hugg – det gick hur bra som helst.

Alla barn är givetvis olika. Men ju mer vi lär känna dem (och deras humör) så blir det lättare att lista ut hur vi kan anpassa våra liv och behov till den nya familjemedlemmen. Mitt i sömnbristen och kaoset av leksaker finns kanske en ny väg att prova, som gör allting lite enklare. Jag hoppas att du hittar din! ❤